ЗАЯВА
про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проекту
Програми економічного і соціального розвитку Тернопільської міської територіальної громади на 2025-2027 роки
1. Замовник:
Тернопільська міська рада
Юридична адреса: 46001, м. Тернопіль, вул. Листопадова, 5.
2. Вид та основні цілі документа державного планування (далі – ДДП), його зв’язок з іншими ДДП:
Вид ДДП – Програма економічного і соціального розвитку Тернопільської міської територіальної громади на 2025-2027 роки (далі – Програма).
Мета Програми: створення умов для розвитку успішної, конкурентоспроможної Тернопільської міської територіальної громади, забезпечення економічного зростання, покращення стандартів життя та зростання добробуту населення, сприяння належному функціонуванню інженерно-транспортної та комунальної інфраструктури для підвищення соціальних стандартів і рівня життя мешканців.
Програма розроблена відповідно до Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного та соціального розвитку України», постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2003р. № 621 «Про розроблення прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку та складання проекту державного бюджету» (зі змінами), постанови Кабінету Міністрів України від 15 грудня 2023 р. № 1315 «Про схвалення основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України на 2024-2026 роки», з метою забезпечення виконання Стратегічного плану розвитку Тернопільської міської територіальної громади до 2029 року, Стратегії регіонального розвитку Тернопільської області на період до 2027 року, Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки з врахуванням стандартів Європейського Союзу.
Заходи цільових галузевих програм, затверджені Тернопільською міської радою, увійшли як складові по кожному напрямку Програми.
Відповідно до аналізу тенденцій економічного і соціального розвитку Тернопільської міської територіальної громади та наявних проблем у Програмі визначено пріоритети, завдання та заходи на 2025-2027 роки, які спрямовані на створення комфортних умов проживання, зростання добробуту громадян через розвиток бізнесу, залучення інвестицій, створення робочих місць, а також на участь громади в управлінні.
Завдання та заходи Програми розроблені з урахуванням завдань та заходів у відповідних галузях і сферах діяльності, заходів міських цільових програм, затверджених міською радою. Заходи мають адресне спрямування з визначенням відповідальних виконавців, термінів реалізації, джерел та обсягів фінансування. Фінансування заходів Програми здійснюватиметься за рахунок різних джерел фінансування: бюджетних коштів, субвенцій з державного бюджету, кредитних ресурсів, власних коштів суб'єктів господарювання, грантів, коштів міжнародних фінансових організацій та інвесторів, благодійної, гуманітарної, спонсорської допомоги та інших джерел, не заборонених чинним законодавством.
Прогнозні розрахунки показників соціально-економічного розвитку Тернопільської міської територіальної громади розроблені на підставі статистичних даних та адміністративних даних окремих установ, організацій, даних виконавчих органів міської ради з урахуванням оцінки стану економіки й соціальної сфери у 2025-2027 роках, впливу складної політичної та економічної ситуації та інших зовнішніх факторів, очікуваних тенденцій, зміни впливу цих факторів у перспективі.
У процесі виконання Програма може уточнюватися. Зміни та доповнення до Програми затверджуються Тернопільською міською радою.
3. Те, якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів)
Відповідно до частини першої статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», здійснення оцінки впливу на довкілля є обов’язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою статті третьої. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.
Програма охоплює основні види господарської діяльності: промисловість, транспортне та дорожнє господарство, містобудівну діяльність, житлово-комунальне господарство і житлову політику, надання адміністративних послуг, земельні відносини, управління об'єктами комунальної власності, розвиток інформаційного простору, охорону здоров'я, освіту, ринок праці та зайнятість населення, соціальний захист, інвестиційну і зовнішньоекономічну діяльність, енергозбереження та енергоефективність, споживчий ринок, регуляторну політику і розвиток підприємництва, туризм, міжнародне співробітництво, молодіжну і сімейну політику, культуру, охорону культурної спадщини, фізичну культуру і спорт, охорону навколишнього природного середовища та цивільний захист населення на території Тернопільської міської територіальної громади від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру.
Головними екологічними проблемами, які мають відношення до програми є: захист атмосферного повітря, необхідність відновлення та модернізація споруд та мереж інженерної інфраструктури (централізоване водопостачання, водовідведення та теплопостачання), збереження природніх ресурсів та забезпечення необхідною площею зелених насаджень загального користування .
Метою СЕО є забезпечення високого рівня охорони довкілля та сприяння інтеграції екологічних факторів.
За кожним із напрямом Програми визначені завдання і заходи, серед яких можуть бути проекти, які, відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», підлягатимуть оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності. Для таких проектів має бути здійснена процедура оцінки впливу на довкілля.
4. Ймовірні наслідки:
Під час здійснення стратегічної екологічної оцінки (далі – СЕО) необхідно оцінити ймовірні наслідки реалізації Програми, зокрема, мають бути оцінені ймовірні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, за такими компонентами:
а) для довкілля, у тому числі для здоров’я населення.
Зокрема, підлягають оцінці наслідки для таких складових довкілля:
- атмосферне повітря;
- водні ресурси;
- земельні ресурси;
- рослинний світ;
- кліматичні фактори;
- наслідки для здоров’я населення.
б) для територій з природоохоронним статусом
Реалізація запропонованих доповнень до Програми не несе ймовірних наслідків для територій з природоохоронним статусом.
в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення
Зважаючи на географічне положення територій на яких заплановано реалізація заходів і проектів Програми, транскордонні наслідки реалізації рішень Програми для довкілля, у тому числі здоров’я населення, не очікуються.
5. Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі, якщо ДПП не буде затверджено
Зважаючи на комплексність рішень проекту Програми, що обумовлюється необхідністю виконання основних напрямів Програми, здійснюється розгляд виправданих альтернатив планованих рішень. При впровадженні заходів Програми, у порівнянні із існуючим станом, очікується позитивний вплив на навколишнє природне середовище, у тому числі на здоров’я населення.
Найсприятливішим варіантом буде затвердження Програми.
Проте, в процесі здійснення стратегічної екологічної оцінки буде розглянута Альтернатива 1 – опис, прогнозування та оцінка ситуації у випадку незатвердження Програми. Оцінку ефективності вказаної альтернативи буде відображено у Звіті про СЕО.
6. Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки
Під час процедури СЕО проекту Програми будуть проведені дослідження на основі інформації: доповіді про стан довкілля, в тому числі здоров’я населення; статистична інформація; дані з нормативно-правових документів, які мають відношення до проекту документу державного планування; дані моніторингу стану довкілля; експертні оцінки, інша доступна в умовах обмежень воєнного стану інформація.
Під час проведення СЕО будуть застосовані такі аналітичні методи:
- аналіз тенденцій;
- оцінка ймовірних наслідків відповідно до контрольного переліку;
- експертний аналіз;
- участь громадськості (інформування, консультування, опитування, коментування, обговорення тощо).
7. Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування
Під час проведення СЕО передбачається розглянути заходи для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для довкілля, визначені законодавством.
Згідно з Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища» встановлено використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями з додержанням обов’язкових екологічних вимог стосовно:
- раціонального й економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій;
- здійснення заходів щодо запобігання забрудненню та виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;
- здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів;
- застосування біологічних, хімічних і інших методів покращення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища й безпеку здоров’я населення;
- збереження територій і об’єктів природно-заповідного фонду;
- здійснення заходів щодо оцінки і збереження біологічного різноманіття.
Також будуть враховані заходи щодо раціонального використання природних ресурсів і забезпечення екологічної безпеки, передбачені іншими законодавчими актами у сфері охорони довкілля.
Заходи, спрямовані на запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для здоров’я населення, визначатимуться відповідно до вимог Закону України «Про систему громадського здоров’я».
8. Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку
Структура звіту про стратегічну екологічну оцінку враховуватиме вимоги статті 11 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку», Методичних рекомендацій із здійснення стратегічної екологічної оцінки ДПП та буде складатися з наступних розділів:
-
- зміст та основні цілі Програми, її зв’язку з іншими ДПП;
- характеристика поточного стану довкілля, у тому числі здоров’я населення та прогнозних змін цього стану;
- характеристика стану довкілля, умов життєдіяльності населення та стану його здоров’я на територіях , які ймовірно зазнають впливу;
- екологічні проблеми, у тому числі загальні ризики впливу на здоров’я населення, які стосуються Програми;
- зобов’язання у сфері охорони довкілля, у тому числі пов’язані із запобіганням негативному впливу на здоров’я населення, встановлені на державному та інших рівнях, що стосуються Програми, а також шляхи врахування таких зобов’язань під час підготовки Програми;
- опис наслідків, у тому числі для здоров’я населення;
- заходів, які передбачається вжити для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання Програми.
- обґрунтування вибору виправданих альтернатив, що розглядалися, опис способу, в який здійснювалася стратегічна екологічна оцінка, в тому числі будь- які ускладнення;
- заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання Програми, у тому числі для здоров’я населення;
- резюме нетехнічного характеру інформації, передбаченої пунктами 1-9 цієї частини, розраховане на широку аудиторію.
9. Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, та строки їх подання
Зауваження та пропозиції до Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проекту Програми надаються до управління економіки, промисловості та праці Тернопільської міської ради.
Відповідальна особа: начальник управління економіки, промисловості та праці міської ради – Корчак Тетяна Станіславівна (тел. (0352) 251649; e-mail: ekon_mr@meta.ua).
Строк подання зауважень і пропозицій становить 10 днів з дня оприлюднення Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки.