Тернопільська міська рада інформує

  • Video
    Звіт міського голови Тернополя Сергія Надала за 2023 рік

Заява про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки Стратегії розвитку Тернопільської міської територіальної громади до 2027 року (з перспективою дії до 2034 року)

ЗАЯВА

про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки

Стратегії розвитку Тернопільської міської територіальної громади до 2027 року (з перспективою дії до 2034 року) 

1. Замовник СЕО

Управління стратегічного розвитку міста Тернопільської міської ради.

2. Вид та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування

Проєкт Стратегії розвитку Тернопільської міської територіальної громади до 2027 року (з перспективою дії до 2034 року) (далі – Стратегія) є документом державного планування місцевого рівня і передбачає вирішення спільних проблем і реалізації спільних завдань соціально-економічного характеру, раціонального використання ресурсного потенціалу, створення комфортних умов життя населення, забезпечення екологічної безпеки та зеленого переходу громади.

В проєкті Стратегії сформульовано стратегічну візію розвитку громади: Тернопільська громада – файна зелена громада на березі унікального озера; громада інновацій та активної молоді; громада, яка цінує свої традиції, будує майбутнє через цифрову трансформацію та підтримує кожен креативний задум. Тут динамічно розвивається бізнес, а мешканці відчувають гордість за екологічно чисту, інклюзивну та орієнтовану на розвиток майбутніх поколінь громаду.

Стратегічними цілями Стратегії є: 1. Муніципальна інфраструктура забезпечує комфорт для різних груп населення; 2. Бізнес-клімат громади сприяє сталому розвитку конкурентоспроможної місцевої економіки; 3. Екологічно приваблива та стійка до техногенних і природних небезпек громада; 4. Громада з високим рівнем соціальних та адміністративних сервісів, доступних для всіх.

Стратегію розроблено відповідно до законів України «Про засади державної регіональної політики», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про стратегічну екологічну оцінку», а також з врахуванням Методичних рекомендацій щодо порядку розроблення, затвердження, реалізації, проведення моніторингу та оцінювання реалізації стратегій розвитку територіальних громад, затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 21.12.2022 №265. В основу розроблення документа закладено принципи управління, орієнтованого на результат (Result-Based Management, RBM) – методології планування та моніторингу реалізації державної політики, що орієнтується на розв’язання нагальних суспільних проблем або задоволення потреб груп бенефіціарів, сфокусована на досягненні результату та дає змогу рухатись до нього у оптимальний спосіб.

Стратегія узгоджується з стратегічними і оперативними цілями (завданням, напрямам) документів державного планування, які регулюють та/або визначають вектори соціально-економічного розвитку держави та регіону, а також пов’язані із збереженням складових довкілля. Серед них: Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2020 р. № 695, оновлено відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13 серпня 2024 р. № 940 «Про внесення змін до Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки»); Стратегічні цілі державної екологічної політики України (визначені Законом України «Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 року» від 28 лютого 2019 року № 2697-VIII); Стратегія екологічної безпеки та адаптації до зміни клімату до 2030 року (схвалена Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20.10.2021 № 1363-р); Стратегія формування та реалізації державної політики у сфері зміни клімату на період до 2035 року та Операційний план заходів з реалізації у 2024-2026 роках Стратегії формування та реалізації державної політики у сфері зміни клімату на період до 2035 року (схвалені розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 травня 2024 р. № 483-р); Водна стратегія України на період до 2050 року (схвалена Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 09.11.2022 № 1134-р); Енергетична стратегія України до 2050 року (схвалена Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21.04.2023 № 373-р); Національна економічна стратегія на період до 2030 року (затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 03 березня 2021 р. № 179); Стратегія розвитку сфери інноваційної діяльності на період до 2030 року (схвалена Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.07.2019 № 526-р); Національна транспортна стратегія України на період до 2030 року (схвалена Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30.05.2018 № 430-р); Національний план дій з охорони навколишнього природного середовища на період до 2025 року (затверджений Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21.04.2021 № 443-р); Національний план управління відходами до 2030 року (затверджений Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. № 117); Стратегія демографічного розвитку України на період до 2040 року та операційний план заходів з реалізації у 2024-2027 роках Стратегії демографічного розвитку України на період до 2040 року (схвалені Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2024 р. № 922-р).

3. Те, якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів)

Закон України «Про стратегічну екологічну оцінку» (стаття 2) регулює відносини у сфері оцінки наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, виконання документів державного планування та поширюється на документи державного планування, які стосуються сільського господарства, лісового господарства, рибного господарства, енергетики, промисловості, транспорту, поводження з відходами, використання водних ресурсів, охорони довкілля, телекомунікацій, туризму, містобудування або землеустрою (схеми) та виконання яких передбачатиме реалізацію видів діяльності (або які містять види діяльності та об'єкти), щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля, або які вимагають оцінки, зважаючи на ймовірні наслідки для територій та об’єктів природно-заповідного фонду та екологічної мережі, крім тих, що стосуються створення або розширення територій та об’єктів природно-заповідного фонду.

Оцінка впливу на довкілля здійснюється з дотриманням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, з урахуванням стану довкілля в місці, де планується провадити плановану діяльність, екологічних ризиків і прогнозів, перспектив соціально-економічного розвитку регіону, потужності та видів сукупного впливу (прямого та опосередкованого) на довкілля, у тому числі з урахуванням впливу наявних об’єктів планованої діяльності та об’єктів, щодо яких отримано рішення про провадження планованої діяльності або розглядається питання про прийняття таких рішень.

Проєкт Стратегії визначає стратегічні цілі, оперативні цілі, та завдання, проте не містить конкретних рішень про впровадження господарської діяльності, яка може мати значний вплив на довкілля, і щодо якої законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля, не визначає місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів.

4. Ймовірні наслідки

В ході здійснення СЕО буде оцінено ймовірні наслідки реалізації Стратегії. Зокрема, будуть оцінені наслідки для таких компонентів:

а) для довкілля, у тому числі для здоров’я населення:

    • атмосферне повітря;
    • водні ресурси;
    • земельні ресурси;
    • надра;
    • біорізноманіття;
    • рекреаційні зони та культурна спадщина;
    • відходи;
    • слідки для здоров’я населення (населення та інфраструктура);
    • матеріальні активи;
    • екологічне управління та моніторинг.

б) для територій із природоохоронним статусом:

    • об’єктів природно-заповідного фонду:

можливі наслідки для територій із природоохоронним статусом, такі як забруднення ґрунтів, поверхневих та ґрунтових вод внаслідок господарської діяльності будуть уточнені під час проходження СЕО.

    • екологічної мережі, Смарагдової мереж:

на території Тернопільської МТГ (у т. ч., на території міста) розташована частина об’єкта Смарагдової мережі – «Серетський» (реєстраційний номер – UA0000189);

в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення:

Стратегія не містить достатньої інформації (включаючи масштаби планованої діяльності, місце її провадження, а також можливі наслідки) щодо негативного транскордонного впливу внаслідок реалізації документа.

5. Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі якщо документ державного планування не буде затверджено

Базуючись на аналізі соціально-економічної ситуації в державі загалом та в Тернопільській МТГ зокрема, а також прогнозах макроекономічних впливів, як альтернативи будуть розглянуті наступні сценарії:

  1. Альтернатива 1 – гіпотетичний «нульовий» сценарій, за яким Стратегія не затверджується. Цей варіант виходить з того, що зберігається нинішній стан речей, а розвиток територіальної громади відбуватимуться інертно;
  2. Альтернатива 2 – «Песимістичний сценарій розвитку» – формується за комплексу припущень, що тривалий у часі (горизонті планування) баланс зовнішніх і внутрішніх факторів впливу на стан громади як соціально-економічної системи залишається незмінним або може погіршуватися, з огляду на продовження війни (до 2026 року) / її переходу в заморожений стан, що не дозволяє сформувати стимули для розвитку країни, регіону, громади.
  3. Альтернатива 3 – «Стримано-оптимістичний сценарій розвитку» – базується на припущеннях, за яких формуються більш сприятливі зовнішні (глобальні та національні) та внутрішні (ті, які громада здатна створити самостійно) фактори впливу: громада активно використовує власні сильні сторони (конкурентні переваги) та можливості з метою нівелювання ризиків, які виникають з огляду на умови суспільно-економічного розвитку країни. Основним фактором цього сценарію є ймовірність завершення війни у 2025 році.

Оцінка вищевказаних альтернативних варіантів буде наведена у Звіті про СЕО.

6. Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки

Стратегічна екологічна оцінка здійснюється з метою прогнозування коротко-, середньо- та довгострокового впливу реалізації планувального документа на середовище життєдіяльності населення громади, виявлення потенційних загроз довкіллю та шляхів пом’якшення їхнього впливу на довкілля та стан здоров’я населення.

Послідовність дій з розробки Звіту про стратегічну екологічну оцінку Стратегії передбачає:

    • збір та аналіз інформації про поточний стан складових довкілля, включаючи значення ключових екологічних показників;
    • проведення аналізу та оцінки впливу реалізації Стратегії на окремі компоненти довкілля та стан здоров’я населення, оцінку можливих чинників змін антропогенного та природного характеру;
    • консультації з громадськістю та органами державної виконавчої влади з метою врахування в Стратегії обґрунтованих зауважень та пропозицій.

Для проведення СЕО Стратегії буде використано наступну інформацію: державні та регіональні доповіді та звіти про стан довкілля; статистичні публікації та дані Державної служби статистики України; інформація, яка включена в інші акти законодавства, дотичні до проєкту ДДП; дані моніторингу стану довкілля; експертні оцінки; інша доступна інформація.

7. Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування

Для запобігання появі потенційних негативних наслідків виконання Стратегі, а також зменшенні їх можливого негативного впливу пропонується реалізація комплексу заходів в розрізі компонентів довкілля: атмосферне повітря, водні ресурси, земельні ресурси, поводження з відходами. Більшість заходів враховані під час підготовки заходів з реалізації оперативних цілей Стратегії.

Згідно з Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища» встановлено використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями з додержанням обов’язкових екологічних вимог:

а) раціонального й економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій;

б) здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;

в) здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів;

г) застосування біологічних, хімічних і інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища й безпеку здоров’я населення;

д) збереження територій і об’єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні;

е) здійснення заходів щодо збереження й невиснажливого використання біологічного різноманіття під час провадження діяльності, пов’язаної з поводженням з генетично модифікованими організмами.

Також, будуть враховані заходи спрямовані на запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для здоров’я населення, визначатимуться відповідно до вимог Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення».

У результаті здійснення СЕО Стратегії будуть сформовані заходи і рекомендації щодо запобігання, зменшення та пом’якшення ймовірних негативних наслідків для довкілля, у тому числі здоров’я населення, які можуть виникнути під час реалізації документа державного планування. Зазначені заходи і рекомендації ґрунтуватимуться на результатах проведеного в рамках СЕО аналізу та визначатимуться відповідно до вимог Закону України «Про систему громадського здоров’я» та з урахуванням інших чинних нормативно-правових актів щодо охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання природних ресурсів.

8. Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку

Структура звіту про стратегічну екологічну оцінку повинна враховувати вимоги статті 11 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку» і містити наступну інформацію:

1) зміст та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування;

2) характеристику поточного стану довкілля, у тому числі здоров’я населення, та прогнозні зміни цього стану, якщо документ державного планування не буде затверджено (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);

3) характеристику стану довкілля, умов життєдіяльності населення та стану його здоров’я на територіях, які ймовірно зазнають впливу (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);

4) екологічні проблеми, у тому числі ризики впливу на здоров’я населення, які стосуються документа державного планування, зокрема щодо територій з природоохоронним статусом (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);

5) зобов’язання у сфері охорони довкілля, у тому числі пов’язані із запобіганням негативному впливу на здоров’я населення, встановлені на міжнародному, державному та інших рівнях, що стосуються документа державного планування, а також шляхи врахування таких зобов’язань під час підготовки документа державного планування;

6) опис наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, у тому числі вторинних, кумулятивних, синергічних, коротко-, середньо- та довгострокових (1, 3-5 та 10-15 років відповідно, а за необхідності - 50-100 років), постійних і тимчасових, позитивних і негативних наслідків;

7) заходи, що передбачається вжити для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування;

8) обґрунтування вибору виправданих альтернатив, що розглядалися, опис способу, в який здійснювалася стратегічна екологічна оцінка, у тому числі будь-які ускладнення (недостатність інформації та технічних засобів під час здійснення такої оцінки);

9) заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення;

10) опис ймовірних транскордонних наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення (за наявності);

11) резюме нетехнічного характеру інформації, передбаченої пунктами 1-10 цієї частини, розраховане на широку аудиторію.

9. Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції та строки їх подання

Управління стратегічного розвитку міста Тернопільської міської ради, вул. Листопадова, 5, м. Тернопіль, Україна, e-mail адреса: usrm.mr@gmail.com (з поміткою в темі листа «Пропозиції до заяви про СЕО»)

Строки подання: 10 днів з дати оприлюднення, тобто з 10.01.2025р.