Тернопільською міською радою розглянуто заяву гр. Грудзини Валерія Едуардовича (адреса проживання вул. Олександра Брюкнера, , м. Тернопіль) із реєстраційним номером 29306/24 від 06.11.2024 із проханням дати дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0431 га для встановлення земельного сервітуту для проходу та проїзду за адресою вул. М. Паращука, 2.
Під час розгляду заяви гр. Грудзини Валерія Едуардовича (РНОКПП) та доданих до неї документів, а саме: копії паспорту та картки платника податків, викопіювання з оновленого плану м. Тернопіль з нанесенням проектної ділянки земельного сервітуту площею 0,0431га, плану земельної ділянки площею 0,0431га, кадастрового плану земельної ділянки площею 0,0431га, розрахунку потреби площі земельної ділянки, копії Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на земельну ділянку із кадастровим номером 6110100000:12:003:0025 площею 0,0015га, аналізу фактичних обставин справи, їх детальної правової оцінки з урахуванням наявного нормативного регулювання та додатково отриманих відомостей встановлено невідповідність поданих документів та заявленої вимоги (прохання) вимогам статей 79-1, 99, 124-1 Земельного кодексу України (далі –ЗК України), ст. 55-1 Закону України «Про землеустрій», статті 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр», Закону України «Про адміністративні послуги».
Статтею 98 ЗК України регламентовано, що право земельного сервітуту - це право власника або землекористувача земельної ділянки чи іншої заінтересованої особи на обмежене платне або безоплатне користування чужою земельною ділянкою (ділянками).
Види земельного сервітуту передбачені статтею 99 ЗК України.
Відповідно до статті 124-1 ЗК України особа, заінтересована у встановленні земельного сервітуту на землях державної, комунальної власності, звертається з заявою у разі, якщо: а) земельна ділянка не передана у користування або у разі необхідності встановлення земельного сервітуту на землях, не сформованих у земельні ділянки, - до органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, що здійснює розпорядження земельною ділянкою державної, комунальної власності; б) земельна ділянка перебуває у користуванні - до органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, що здійснює розпорядження земельною ділянкою державної, комунальної власності, або до землекористувача. У заяві має бути зазначена мета встановлення земельного сервітуту. До заяви додаються:
а) копії документів, що підтверджують право власності заявника на будівлі, споруди, що розташовані на земельній ділянці (за наявності);
б) письмове погодження землекористувача (у разі встановлення земельного сервітуту щодо сформованої земельної ділянки, яка перебуває у користуванні, за договором з органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування, що здійснює розпорядження земельною ділянкою державної, комунальної власності), справжність підпису на якому засвідчується нотаріально;
в) проект договору про встановлення земельного сервітуту (у разі встановлення земельного сервітуту щодо сформованої земельної ділянки);
г) графічні матеріали із зазначенням орієнтовного місця розташування та площі земельної ділянки, яку передбачається сформувати з метою встановлення земельного сервітуту (у разі необхідності формування земельної ділянки державної, комунальної власності з метою встановлення земельного сервітуту);
ґ) технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюється право суборенди, сервітуту, що розробляється без одержання дозволу на її розроблення (у разі встановлення земельного сервітуту щодо сформованої земельної ділянки).
У разі необхідності встановлення земельного сервітуту на сформованій земельній ділянці:
особа відповідно до пункту "а" частини першої цієї статті приймає рішення про надання згоди на встановлення земельного сервітуту та забезпечує укладення договору про встановлення земельного сервітуту або надає мотивовану відмову у його встановленні;
особа відповідно до пункту "б" частини першої цієї статті забезпечує укладення договору про встановлення земельного сервітуту або надає мотивовану відмову у його встановленні.
Укладення договору про встановлення земельного сервітуту з органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування здійснюється на підставі рішення цього органу. У разі відмови в укладенні договору про встановлення земельного сервітуту щодо сформованої земельної ділянки державної, комунальної власності такий договір визнається укладеним за рішенням суду.
З аналізу вищенаведеного слідує, що законодавець передбачив встановлення сервітуту у випадку коли земельна ділянка сформована та перебуває в користуванні, і коли земельна ділянка не сформована та не перебуває в користуванні. У випадку коли земельна ділянка, на яку передбачається встановлення земельного сервітуту, сформована як об’єкт цивільних прав розробляється технічна документація із землеустрою без одержання дозволу на її розроблення, щодо встановлення меж частини земельної ділянки на яку буде поширюватись право сервітуту та додається письмове погодження землекористувача, справжність підпису на якому засвідчується нотаріально.
Статтею 55-1 Закону України «Про землеустрій» визначено, що встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюються права суборенди, сервітуту, проводиться відповідно до топографо-геодезичних і картографічних матеріалів та зазначено перелік документів, які є складовою частиною технічної документації із землеустрою.
Згідно статті 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» зазначено, що відомості про межі частини земельної ділянки, на яку поширюється право суборенди, сервітуту, вносяться до Державного земельного кадастру на підставі затвердженої технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюється право суборенди, сервітуту, а також на підставі інших видів документації із землеустрою, за якою здійснюється формування земельної ділянки.
Відповідно до ст. 79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка набуває статусу об`єкта цивільних прав з моменту її формування, яке полягає у визначенні її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. А сформованою вона вважається з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Одночасно, згідно Закону України «Про адміністративні послуги», розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 травня 2014 № 523-р «Деякі питання надання адміністративних послуг через центри надання адміністративних послуг» органи місцевого самоврядування здійснюють свої повноваження шляхом надання адміністративних послуг через Центри надання адміністративних послуг. Рішенням Тернопільської міської ради від 26.04.2013 №6/31/91 (зі змінами) затверджено переліків документів, які необхідно долучати до проектів рішень міської ради для вирішення земельних питань суб’єктам господарювання та громадянам міста Тернополя. Так, відповідно Інформаційної картки №А-25-13 «Надання дозволу на укладання договору земельного сервітуту» передбачено вичерпний перелік документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, що передбачені законом та вимоги до них, а саме:
1. Заява, встановленого зразка.
2. Для фізичної особи-громадянина – паспорт (1,2 і сторінка з реєстрацією місця проживання), або ID картка, реєстраційний номер облікової картки платника податків. 2.1.Для юридичних осіб – витяг з Державного реєстру юридичних осі, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.
3.Технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки на яку поширюється право суборенди, сервітуту, що розробляється без одержання дозволу на її розроблення (у разі встановлення земельного сервітуту щодо сформованої земельної ділянки).
4. Документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд). 5.Письмове погодження землекористувача (у разі встановлення земельного сервітуту щодо сформованої земельної ділянки, яка перебуває у користуванні, за договором органом місцевого самоврядування, що здійснює розпорядження земельною ділянкою комунальної власності), справжність підпису на якому засвідчується нотаріально .
6. Проект договору про встановлення земельного сервітуту (у разі встановлення земельного сервітуту щодо сформованої земельної ділянки).
Ураховуючи наведені норми законів у сфері земельних відносин та дані Державного земельного кадастру, при розгляді заяви гр. Грудзини Валерія Едуардовича (РНОКПП) від 06.11.2024 встановлено, що земельна ділянка площею до 0,0431 га, яку заявник бажає отримати в сервітутне користування знаходиться в межах земельної ділянки із кадастровим номером 6110100000:12:003:0015 площею 0,1400 га, яка сформована як об'єкт цивільних прав та перебуває в оренді ТОВ "BBC-Буд" (речове право оренди зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно від 18.12.2015), проте заявником подано заяву із документами, яка не відповідає встановленим та наведеним вище нормам закону, у тому числі заявник не надав письмове погодження землекористувача на встановлення земельного сервітуту, справжність підпису на якому засвідчується нотаріально. Окрім наведеного заявником до заяви додано графічні матеріали (викопіювання з оновленого плану м. Тернопіль з нанесенням проектної ділянки земельного сервітуту площею 0,0431га, плану земельної ділянки площею 0,0431га, кадастрового плану земельної ділянки площею 0,0431га), на яких відображено некоректні (такі що не відповідають фактичним) відомості щодо меж та конфігурації земельної ділянки із кадастровим номером 6110100000:12:003:0015 площею 0,1400 га.
До повноважень місцевих рад, визначених пунктом "а" статті 12 Земельного кодексу України, належить розпорядження землями територіальних громад.
У свою чергу згідно із пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад віднесено вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Підсумовуючи, органи місцевого самоврядування як розпорядники земельних ділянок комунальної власності наділені компетенцією на встановлення земельного сервітуту, метою якого є задоволення потреб власника або землекористувача земельної ділянки для ефективного її використання; умовою встановлення є неможливість задовольнити такі потреби в інший спосіб.
Враховуючи зазначене, керуючись статтями 12, 98, 99, 124-1 Земельного кодексу України, Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про адміністративну процедуру», враховуючи висновки постійних комісій міської ради з питань містобудування, з питань регулювання земельних відносин та екології, міська рада
ВИРІШИЛА
1.Відмовити в надані дозволу Грудзині Валерію Едуардовичу (РНОКПП) на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0431га для встановлення земельного сервітуту для влаштування проїзду за адресою вул. Паращука, 2.
2. Дане рішення вважається доведеним до відома заявника та набирає чинності з дня його публічного оголошення шляхом оприлюднення на офіційному веб-сайті міської ради.
3.Дане рішення може бути оскаржено відповідно до вимог статей 78, 79, 80 Закону України «Про адміністративну процедуру», у судовому порядку.
4.Контроль за виконання цього рішення покласти на постійну комісію з питань регулювання земельних відносин та екології.