Тернопільська міська рада інформує

  • Video
    Звіт міського голови Тернополя Сергія Надала за 2023 рік

ЗАЯВА про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту Програми економічного і соціального розвитку Тернопільської міської територіальної громади на 2022-2024 роки

ЗАЯВА

про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту

Програми економічного і соціального розвитку Тернопільської міської територіальної громади на 2022-2024 роки

 

Загальні положення

Цей документ складено згідно вимог ст. 10 Закону України “Про стратегічну екологічну оцінку”.

1. Замовник

Тернопільська міська ради  м.Тернопіль вул.Листопадова,5 46001.

2. Вид та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування

Програма економічного і соціального розвитку Тернопільської міської територіальної громади на 2022-2024 роки є документом державного планування місцевого рівня (надалі  Програма).

Метою Програми створення умов для розвитку успішної, конкурентоспроможної Тернопільської міської територіальної громади, забезпечення економічного зростання, покращення стандартів життя та зростання добробуту населення, сприяння належному функціонуванню інженерно-транспортної та комунальної інфраструктури для підвищення соціальних стандартів і рівня життя мешканців.

Стратегічні цілі Програми:

  • створення умов для розвитку конкурентоспроможної економіки громади;
  • підвищення комфортності життя мешканців громади;
  • забезпечення розвитку громади з якісною соціальною сферою, різноформатним культурним та спортивним середовищем

Програма розроблена відповідно до Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного та соціального розвитку України», постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2003р. № 621 «Про розроблення прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку та складання проекту державного бюджету», постановою Кабінету Міністрів України від 31 травня 2021 р. № 586 «Про схвалення Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2022-2024 роки», методичних рекомендацій щодо порядку розроблення міських цільових програм, моніторингу та звітності про їх виконання, затвердженого розпорядженням міського голови від 14.03.2019 року №67, з метою забезпечення виконання Стратегічного плану розвитку Тернопільської міської територіальної громади до 2029 року, Стратегії регіонального розвитку Тернопільської області на період до 2027 року, Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки з врахуванням стандартів Європейського Союзу.

Заходи цільових галузевих програм, затверджені Тернопільською міської радою, увійшли як складові по кожному напрямку Програми.

Відповідно до аналізу тенденцій економічного і соціального розвитку Тернопільської міської територіальної громади та наявних проблем у Програмі визначено пріоритети, завдання та заходи на 2022-2024 роки, які спрямовані на створення комфортних умов проживання, зростання добробуту громадян через розвиток бізнесу, залучення інвестицій, створення робочих місць, а також на участь громади в управлінні.

Завдання та заходи Програми розроблені з урахуванням завдань та заходів у відповідних галузях і сферах діяльності, заходів міських цільових програм, затверджених міською радою. Заходи мають адресне спрямування з визначенням відповідальних виконавців, термінів реалізації, джерел та обсягів фінансування. Фінансування заходів Програми здійснюватиметься за рахунок різних джерел фінансування: бюджетних коштів, субвенцій з державного бюджету, кредитних ресурсів, власних коштів суб'єктів господарювання, грантів, коштів міжнародних фінансових організацій та інвесторів, благодійної, гуманітарної, спонсорської допомоги та інших джерел, не заборонених чинним законодавством.

Прогнозні розрахунки показників соціально-економічного розвитку Тернопільської міської територіальної громади розроблені на підставі статистичних даних з урахуванням оцінки стану економіки й соціальної сфери у 2020-2021 роках, впливу складної політичної та економічної ситуації та інших зовнішніх факторів, очікуваних тенденцій, зміни впливу цих факторів у перспективі.

У процесі виконання Програма може уточнюватися. Зміни та доповнення до Програми затверджуються Тернопільською міською радою.

3. Те, якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів)

Відповідно до частини першої статті 3 Закону України “Про оцінку впливу на довкілля”, здійснення оцінки впливу на довкілля є обов’язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою статті третьої. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.

Програма охоплює основні види господарської діяльності: промисловість, транспортне та дорожнє господарство, містобудівну діяльність, житлово-комунальне господарство і житлову політику, надання адміністративних послуг, земельні відносини, управління об'єктами комунальної власності, розвиток інформаційного простору, охорону здоров'я, освіту, ринок праці та зайнятість населення, соціальний захист, інвестиційну і зовнішньоекономічну діяльність, енергозбереження та енергоефективність, споживчий ринок, регуляторну політику і розвиток підприємництва, туризм, міжнародне співробітництво, молодіжну і сімейну політику, культуру, охорону культурної спадщини, фізичну культуру і спорт, охорону навколишнього природного середовища та цивільний захист населення на території Тернопільської міської територіальної громади від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру.

Головними екологічними проблемами, які мають відношення до програми є: захист атмосферного повітря, необхідність відновлення та модернізація споруд та мереж інженерної інфраструктури ( централізоване водопостачання, водовідведення та теплопостачання ), збереження природніх ресурсів та забезпечення необхідною площею зелених насаджень загального користування .

Метою СЕО є забезпечення високого рівня охорони довкілля та сприяння інтеграції екологічних факторів.

За кожним із напрямом Програми визначені завдання і заходи, серед яких можуть бути проєкти, які, відповідно до Закону України “Про оцінку впливу на довкілля”, підлягатимуть оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності. Для таких проєктів має бути здійснена процедура оцінки впливу на довкілля.

4. Ймовірні наслідки:

Під час здійснення стратегічної екологічної оцінки (далі –СЕО) необхідно оцінити ймовірні наслідки реалізації Програми, зокрема, мають бути оцінені ймовірні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, за такими компонентами:

а) для довкілля, у тому числі для здоров’я населення.

Компонент довкілля

Екологічні проблеми

Природоохоронні цілі

Наслідки реалізації

Клімат і мікроклімат

Зношеність міських

комунікацій

Зменшення викидів

парникових газів

Передбачається подальша модернізація інженерних мереж утеплення будівель

Атмосферне повітря

Основна екологічна

проблема – забруднення повітря викидами автотранспорту та шумове забруднення.

Зменшення викидів

шкідливих речовин в

атмосферу від автотранспорту та

підприємств

Передбачається озеленення

санітарно-захисних зон підприємств та об’єктів транспортної інфраструктури, придбання екологічночистого транспорту,  що з  прогнозованою

електрифікацією транспорту зменшить обсяги викидів. Передбачається покращення велоінфраструктури.

Водні ресурси

Забруднення джерел водопостачання,

наявність неканалізованих вулиць ,  забрудненість поверхневих вод, незадовільний екологічний стан  Тернопільського ставу

Будівництво каналізаційних колекторів, в тому числі на неканалізованих вулицях, капітальний ремонт,реконструкція дощових колекторів

Встановлення систем водопостачання та водовідведення на територіях прилеглих до ставу.

 Розчищення водного плеса через механічне поглиблення окремих ділянок дна, зокрема, очищення донних відкладень (намулу).

 Продовження встановлення аераційних фонтанів невеликої потужності (1,0-2,0 тис. дм3/год).

 Укріплення та впорядкування прибережної смуги.

 Екобіо-технологічне очищення ставу за допомогою одноклітинних водоростей та вищих водних рослин. Проведення вапнування ставу.

 Створення системи придонного скидання води з ставу у р. Серет

Можливе забруднення поверхневих вод,

ймовірні скиди забруднених

вод,  можуть призвести до

забруднення хімічними і

органічними речовинами,

теплового забруднення.

 

Грунтовий покрив

Забруднення

хімічними речовинами ґрунтів у населених пунктах через побутові викиди і скиди.

Відновлення земель

Створення нових об’єктів інфраструктури, комунальних територіях, залучення в інтенсивне використання

вільних земельних ресурсів призведе до негативних змін у грунтовому покриві. У рамках

СЕО передбачається ліквідація несанкціонованих сміттєзвалищ

Рослинний і тваринний світ

Створення нових об’єктів

транспорту або житла

пов’язане із вилученням

вільних територій, які можуть бути цінними для

підтримки високого рівня

біорізноманіття і

збереження цінних

біотопів.

відновлення

біорізноманіття

Створення нових

господарських і житлових

об’єктів пов’язане із

інтенсифікацією тиску на навколишнє середовище як під час будівництва, так і у процесі подальшої експлуатації. У рамках СЕО будуть розглянуті заходи із

запобігання таким негативним

впливам, зокрема створення нових зелених зон.

Навколишнє

соціальне

середовище, у т.ч.

здоров’я

населення

Забруднення викидами транспорту зумовлюють негативні наслідки для здоров’я населення, особливо у місцях найбільших концентрацій забруднювачів або надмірного шумового тиску.

Зменшити

негативний вплив

забруднюючих

речовин, у т. ч. на

довкілля громади,

шляхом

використання

інноваційних

технологій

Облаштування якісних

інженерних мереж, створення

локальних громадських

центрів із необхідною

соціальною інфраструктурою

дозволить зменшити обсяги

забруднення навколишнього

середовища.

б)транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення

Під час здійснення стратегічної екологічної оцінки немає необхідності проводити дослідження транскордонних наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення.

5. Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі, якщо документ державного планування не буде затверджено

Зважаючи на комплексність рішень проєкту Програми, що обумовлюється необхідністю виконання основних напрямів Програми, здійснюється розгляд виправданих альтернатив планованих рішень. При впровадженні заходів Програми, у порівнянні із існуючим станом, очікується позитивний вплив на навколишнє природне середовище, у тому числі на здоров’я населення.

Найсприятливішим варіантом буде затвердження  Програми.

Проте, в процесі здійснення стратегічної екологічної оцінки буде розглянута Альтернатива 1 – опис, прогнозування та оцінка ситуації у випадку незатвердження Програми. Оцінку ефективності вказаної альтернативи буде відображено у Звіті про стратегічну екологічну оцінку.

6. Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки

Для проведення стратегічної екологічної оцінки буде використана наступна інформація: доповіді про стан довкілля, статистична інформація, дані моніторингу стану довкілля, експертні оцінки, інша доступна інформація.

Під час проведення стратегічної екологічної оцінки будуть застосовані такі аналітичні методи: аналіз тенденцій, оцінка ймовірних наслідків відповідно до контрольного переліку, експертний аналіз.

Також будуть використані такі методи участі громадськості, як інформування, консультування, опитування, коментування, обговорення тощо.

7. Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування

Під час проведення стратегічної екологічної оцінки передбачається розглянути заходи для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для довкілля, визначені законодавством.

Згідно з Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища» встановлено використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями з додержанням обов’язкових екологічних вимог:

  • раціонального й економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій;
  • здійснення заходів щодо запобігання забрудненню та виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;
  • здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів;
  • застосування біологічних, хімічних і інших методів покращення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища й безпеку здоров’я населення;
  • збереження територій і об’єктів природно-заповідного фонду;
  • здійснення заходів щодо оцінки і збереження біологічного різноманіття.

Також будуть враховані заходи щодо раціонального використання природних ресурсів і забезпечення екологічної безпеки, передбачені іншими законодавчими актами у сфері охорони довкілля.

Заходи, спрямовані на запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для здоров’я населення, визначатимуться відповідно до вимог Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення».

8. Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку

Структура звіту про стратегічну екологічну оцінку буде виконуватися згідно Закону

України “Про стратегічну екологічну оцінку”, Методичних рекомендацій із здійснення стратегічної екологічної оцінки Програми  та буде складатися з наступних розділів:

    1. зміст та основні цілі Програми, її зв’язку з іншими документами державного планування;
    2. характеристика поточного стану довкілля, у тому числі здоров’я населення та прогнозних змін цього стану;
    3. характеристика стану довкілля, умов життєдіяльності населення та стану його здоров’я на територіях , які ймовірно зазнають впливу;
    4.  екологічні проблеми, у  тому числі загальні ризики впливу на здоров’я населення, які стосуються Програми;
    5. зобов’язання у сфері охорони довкілля, у тому числі пов’язані із запобіганням негативному впливу на здоров’я населення, встановлені на державному та інших рівнях, що стосуються Програми, а також шляхи врахування таких зобов’язань під час підготовки Програми;
    6. опис наслідків, у тому числі для здоров’я населення;
    7.  заходів, які передбачається вжити для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання Програми.
    8. обґрунтування вибору виправданих альтернатив, що розглядалися, опис способу, в який здійснювалася стратегічна екологічна оцінка, в тому числі будь- які ускладнення;
    9. заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання Програми, у тому числі для здоров’я населення;
    10. резюме нетехнічного характеру інформації, передбаченої пунктами 1-9 цієї частини, розраховане на широку аудиторію.

9. Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, та строки їх подання

Зауваження та пропозиції до Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту Програми надаються до Управління економіки, промисловості та праці Тернопільської міської ради за адресою: вул. Коперника, 1, м. Тернопіль, 46001; електронна пошта: ekon_mr@meta.ua. Відповідальна особа: Корчак Тетяна Станіславівна телефон (0352) 251649.

Строк подання зауважень і пропозицій становить 15 днів з дня оприлюднення  Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки.

Примітка:

Відповідно до ст.1 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку»: громадськість - одна або більше фізичних або юридичних осіб, їх об’єднання, організації або групи, зареєстровані на території, на яку поширюється дія документа стратегічного планування ( у даному випадку територія Тернопільської міської територіальної громади).