Кодекс поведінки посадових осіб Тернопільської міської ради

Затверджений розпорядження міського голови №№ 167-К від 01.04.2024

 

КОДЕКС ПОВЕДІНКИ ПОСАДОВИХ ОСІБ

ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

I. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ

Загальні положення

Кодекс поведінки посадових осіб Тернопільської міської ради (в подальшому – посадові особи) є узагальненням стандартів поведінки та доброчесності, спрямованих на підвищення авторитету міської ради, прийнятий з метою впорядкування та удосконалення професійної діяльності посадових осіб для забезпечення рівня фахової відповідності та високої якості надання послуг територіальній громаді.

Мета

  • закріплення вимог до поведінки посадової особи у колективі та з громадянами;

  • забезпечення довіри громади до діяльності міської ради, виконавчого комітету, їх посадових осіб;

  • підвищення авторитету міської ради, її виконавчого комітету та репутації посадових осіб;

  • забезпечення ефективного здійснення завдань, поставлених територіальною громадою перед міською радою;

  • профілактика корупції у міській раді та її виконавчих органах;

  • розширення можливостей впливу громадськості міста на оцінку і якість діяльності міської ради та її виконавчих органів;

  • інформування фізичних та юридичних осіб про поведінку, яку вони вправі очікувати від посадових осіб міської ради.

Правові підстави

Норми цього Кодексу ґрунтуються на Конституції України, Законах України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про запобігання корупції», «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні», «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків», Кодексу законів про працю України (щодо визначення мобінгу (цькування)), «Загальних правилах етичної поведінки держаних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування», затверджених наказом Національного агентства України з питань державної служби від 05 серпня 2016 року №158, Статуті Тернопільської міської територіальної громади та інших нормативно-правових актах України.

Предмет регулювання

Кодекс встановлює основні вимоги до поведінки посадових осіб, що займають посади відповідно до Закону України “Про службу в органах місцевого самоврядування ”.

Основні принципи поведінки посадових осіб

Поведінка посадових осіб ґрунтується на таких основних принципах:

  • служіння територіальній громаді;
  • демократизму і законності;
  • гуманізму і соціальної справедливості;
  • доброчесності та неупередженості;
  • професіоналізму, компетентності, ініціативності, чесності, відданості справі;
  • персональної відповідальності за виконання посадових повноважень і дотримання службової дисципліни;
  • відкритості, гласності та контрольованості;
  • дотримання прав та законних інтересів фізичних та юридичних осіб.

Основні терміни

служба в органах Тернопільської міської ради, її виконавчому комітеті - це професійна, на постійній основі діяльність громадян, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом;

посада – це визначена структурою і штатним розписом первинна структурна одиниця міської ради, на яку покладено встановлене нормативними актами коло службових повноважень;

посадові особи місцевого самоврядування - особи, які працюють в органах місцевого самоврядування, мають відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно- розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримують заробітну плату за рахунок місцевого бюджету;

зацікавлена особа – фізична та/або юридична особа, яка пов’язана взаємовідносинами з установою, де працює посадова особа;

неправомірна вигода - грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, будь-які інші вигоди нематеріального чи негрошового характеру, які обіцяють, пропонують, надають або одержують без законних на те підстав;

потенційний конфлікт інтересів - наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень;

реальний конфлікт інтересів - суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.

II.  ЗАГАЛЬНІ ОБОВ’ЯЗКИ ПОСАДОВИХ ОСІБ Сумлінна службова поведінка

Кожна посадова особа повинна сумлінно виконувати свої посадові обов’язки, проявляти ініціативу і творчі здібності, постійно вдосконалювати організацію своєї роботи, дотримуватись високої культури спілкування, з повагою ставитись до прав, свобод та законних інтересів людини і громадянина, об’єднань громадян, інших юридичних осіб.

Всі посадові особи зобов’язані своєчасно і точно виконувати вимоги законодавства, рішення, розпорядження, доручення міського голови, заступників міського голови, накази та вказівки своїх керівників. Посадові особи своєю поведінкою мають зміцнювати авторитет і позитивну репутацію органів місцевого самоврядування.

Професіоналізм

Посадові особи зобов’язані:

  • виконувати свої повноваження на високому професійному рівні;
  • матеріальні та фінансові ресурси, які їм доручені, використовувались раціонально, ефективно та економно;
  • постійно підвищувати свій культурний рівень, рівень свого професійного розвитку, поліпшувати свої уміння, знання і навички відповідно до функцій та завдань за посадою, зокрема в частині цифрової грамотності, за освітньо-професійними програмами та шляхом самоосвіти, удосконалювати організацію службової діяльності;
  • діяти в межах повноважень, встановлених законами та іншими нормативними правовими актами України;
  • посадові особи зобов’язані утримуватися від виконання іншої дозволеної законом роботи, якщо вона заважає їм належним чином виконувати свої повноваження або якій вони повинні приділяти увагу протягом свого робочого часу.

Зовнішній вигляд

Належний зовнішній вигляд є важливою складовою поведінки посадових осіб міської ради під час виконання службових обов'язків.

Одяг посадових осіб місцевого самоврядування повинен бути офіційно-ділового стилю і відповідати загальноприйнятим вимогам пристойності.

Лояльність

Посадові особи місцевого самоврядування, у тому числі в поза робочий час, повинні утримуватися від поширення інформації, зокрема розміщення коментарів на веб-сайтах і у соціальних мережах, що можуть завдати шкоди репутації органів місцевого самоврядування.

Відкритість та гласність

Всі громадяни України, юридичні особи відповідно до Законів України “Про інформацію”, «Про доступ до публічної інформації» мають право на оперативне одержання через засоби масової інформації публічно поширюваної інформації про діяльність міської ради та її посадових осіб, а також інших відомостей, необхідних для реалізації ними своїх прав, свобод і законних інтересів, здійснення завдань і функцій.

Доброчесність та неупередженість

Посадові особи місцевого самоврядування зобов’язані виконувати свої посадові обов’язки якнайкраще, чесно і неупереджено, незважаючи на особисті ідеологічні, релігійні або інші погляди, не надавати будь-яких переваг та не виявляти прихильність до окремих фізичних чи юридичних осіб, громадських, політичних, релігійних організацій, а також не допускати ухилення від прийняття рішень та відповідальності за свої дії (бездіяльність) та рішення.

Посадові особи місцевого самоврядування зобов’язані діяти доброчесно, а саме:

  • спрямовувати свої дії на захист публічних інтересів та недопущення конфлікту між приватними та публічними інтересами, уникати виникнення реального та потенційного конфлікту інтересів у своїй діяльності;
  • не використовувати службове становище в приватних інтересах чи в неправомірних приватних інтересах інших осіб, у тому числі не використовувати свій статус та інформацію про місце роботи з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб;
  • не розголошувати інформацію, що стала йому (їй) відома у зв’язку з виконанням посадових обов’язків, зокрема персональні дані фізичних осіб, конфіденційну та іншу інформацію з обмеженим доступом, режим якої встановлено Законами України «Про державну таємницю»,

«Про інформацію», «Про захист персональних даних» та «Про доступ до публічної інформації», крім випадків, установлених законом.

Поважне ставлення та толерантність

Посадові особи службові розмови повинні вести по-діловому, без підвищеної інтонації та роздратування. По телефону говорити коротко, чітко.

Не допускати:

  • прояву будь-якої з форм дискримінації за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, а також за мовними або іншими ознаками;
  • дій сексуального характеру, виражених словесно (погрози, залякування, непристойні зауваження) або фізично (доторкання, поплескування), що принижують чи ображають осіб, які перебувають у відносинах трудового, службового, матеріального чи іншого підпорядкування;
  • поширення чуток,обговорення особистого або сімейного життя колег, членів їх сімей та інших близьких осіб;
  • принизливих коментарів щодо одягу, віку,сімейного стану, віросповідання особи.

Посадові особи місцевого самоврядування повинні протидіяти мобінгу (цькуванню), вживати заходи, спрямовані на запобігання та припинення мобінгу (цькування), а також заходи щодо відновлення порушених внаслідок мобінгу (цькування) прав. Посадові особи місцевого самоврядування повинні запобігати виникненню конфліктів з громадянами, керівниками, колегами та підлеглими.

Керівники органів місцевого самоврядування чи їх структурних підрозділів, мають сприяти створенню комфортної психологічної атмосфери в трудовому колективі, мінімізувати конфліктні ситуації. Формувати та враховувати складові безбар’єрності на робочому місці.

Посадові особи місцевого самоврядування зобов’язані з повагою ставитися до державних символів України, використовувати державну мову під час виконання своїх посадових обов’язків, постійно підвищувати свій рівень володіння державною мовою, не допускати дискримінації державної мови, мають шанувати народні звичаї і національні традиції.

Виконання доручень

Посадові особи зобов’язані:

  • виконувати доручення вищих за посадою осіб, які не суперечать закону й видані у межах їх повноважень, встановлених законом;
  • у разі одержання доручення, яке суперечить чинному законодавству, невідкладно в письмовій формі доповісти про це посадовій особі, яка дала доручення, а у разі наполягання на його виконанні – повідомити вищу за посадою особу. У цьому разі посадова особа, яка дала доручення або вища за посадою особа протягом 3 днів повинні надати службовій особі письмове підтвердження чинності або скасувати видане доручення.

Запобігання корупції

Посадові особи повинні:

  • суворо дотримуватись обмежень і заборон, передбачених Законами України “Про службу в органах місцевого самоврядування” та “Про запобігання корупції ”, уникати дій, які можуть бути сприйняті як підстава підозрювати їх в корупції;
  • посадові особи, виконуючи свої посадові обов’язки, не повинні перебувати у ситуації фінансової чи будь-якої іншої залежності від третіх осіб чи організацій, які могли б впливати на їх посадові функції.

Посадові особи повинні керуватися лише чинним законодавством України;

  • проявляти нетерпимість до будь-яких проявів корупції, відкидати пропозиції про незаконні послуги, чітко розмежовувати службу і приватне життя, при найменших ознаках корумпованої поведінки інформувати свого керівника або державний орган вищого рівня;
  • декларувати свої доходи та доходи своєї сім’ї в порядку та у строки, визначені законодавством України; ретельно виконувати свої громадянські обов’язки, у тому числі фінансові зобов’язання, в порядку і розмірах, установлених законом;
  • посадові особи не домагаються і не отримують, прямо або опосередковано, будь-яких подарунків або інших знаків уваги, які можуть впливати на виконання ними своїх функцій, здійснення своїх обов’язків і прийняття рішень.

Конфлікт інтересів

У відношенні рішень (дій), що приймаються посадовими особами за заявами фізичних і юридичних осіб і які тягнуть юридичні наслідки, конфлікт інтересів виникає з дня подачі зацікавленою особою заяви відповідній посадовій особі.

Посадові особи не мають права:

  • використовувати свої службові повноваження для незаконного здобування особистої користі або особистої та фінансової користі для своїх сімей;
  • переслідувати фінансові, комерційні або інші аналогічні інтереси, які несумісні з їх посадою, функціями, обов’язками або їх виконанням;
  • користуватися бюджетом Тернопільської міської територіальної громади, власністю, послугами або інформацією, отриманою ними при виконанні службових обов’язків, для здійснення діяльності, не пов’язаної з виконанням службових обов’язків.

Посадові особи зобов’язані:

  • запобігати виникненню конфлікту інтересів, а у разі виникнення конфлікту інтересів вжити заходів з його врегулювання.

Посадові особи повинні:

  • вчиняти заходи, які встановлені законом, для того, щоб після залишення своїх посад не зловживати своїм колишнім службовим положенням.

Використання службового становища, ресурсів та інформації

Посадові особи місцевого самоврядування повинні використовувати своє службове становище, ресурси держави та територіальної громади (рухоме та нерухоме майно, кошти, службову інформацію, технології, інтелектуальну власність, робочий час, репутацію тощо) виключно для виконання своїх посадових обов’язків і доручень керівників, наданих на підставі та у межах повноважень, передбачених Конституцією та законами України.

Посадові особи місцевого самоврядування у своїй діяльності зобов’язані дотримуватись політичної неупередженості та нейтральності, а саме уникати демонстрації у будь-якому вигляді власних політичних переконань або поглядів.

Посадовій особі місцевого самоврядування заборонено у будь-який спосіб використовувати своє службове становище в політичних цілях, у тому числі для залучення посадових осіб місцевого самоврядування, працівників бюджетної сфери та інших осіб до участі у передвиборній агітації, акціях та заходах, що організовуються політичними партіями.

При виконанні своїх посадових обов’язків посадові особи місцевого самоврядування зобов’язані раціонально і дбайливо використовувати державну і комунальну власність, постійно підвищувати ефективність її використання, уникаючи надмірних і непотрібних витрат, зобов’язані використовувати надані їм ресурси таким чином, щоб не завдавати шкоди навколишньому середовищу чи здоров’ю людей.

Робочий час посадової особи місцевого самоврядування, зокрема у разі виконання завдань за посадою за межами адміністративної будівлі державного органу чи дистанційної роботи, має використовуватись для виконання своїх посадових обов’язків.

Посадові особи місцевого самоврядування зобов’язані при роботі з інформацією оцінювати її критично, аналізувати джерела інформації, використовувати ті із них, які є офіційними, приймати рішення на основі достовірної та перевіреної інформації, поширювати лише ту інформацію, що відповідає дійсності.

Посадовим особам місцевого самоврядування забороняється приховувати чи обмежувати інформацію, яка має бути доведена до відома інших осіб.

Обмін інформацією

Посадові особи місцевого самоврядування при спілкуванні під час виконання посадових обов’язків повинні дотримуватися таких правил:

  • надавати інформацію із зазначенням даних, що її підтверджують;
  • надавати в межах повноважень та відповідно до законодавства іншим посадовим особам місцевого самоврядування інформацію, необхідну для виконання ними посадових обов’язків;
  • викладати інформаційні матеріали та повідомлення чітко, лаконічно та послідовно для однозначного їх сприйняття;
  • посадові особи місцевого самоврядування під час спілкування з громадянами повинні використовувати доступну термінологію;
  • посадові особи місцевого самоврядування повинні дотримуватися встановленого протоколу у відносинах з представниками органів влади іноземних держав, міжнародних організацій, іноземних установ.

III.  ГАРАНТІЇ ВИКОНАННЯ ЗАГАЛЬНИХ ОБОВ’ЯЗКІВ ПОСАДОВИХ ОСІБ Аналіз поведінки посадових осіб

Здійснюється самими посадовими особами, вищими за посадою особами, органами.

Підсумки аналізу поведінки у міській раді підводяться не рідше одного разу на рік.

Консультації

У випадку, якщо посадові особи не є впевненні у тому, які дії вони повинні вчинити або від яких дій вони повинні утриматися з метою дотримання норм поведінки, зазначена посадова особа повинна звернутися за консультацією до вищої за посадою особи, а також до органу, що здійснює контроль за поведінкою посадових осіб .

Участь громадськості у здійсненні контролю за поведінкою посадових осіб

Громадяни мають право брати участь у здійсненні контролю за поведінкою службових осіб через органи державної влади, громадські організації, особисто, у судовому порядку та іншими способами, що не суперечать чинному законодавству України.

Виконавчий комітет міської ради інформує громадськість через засоби масової інформації, Інтернет та в іншому, передбаченому законодавством порядку про стандарти та норми поведінки і етики посадовців, гарантії їх дотримання і відповідальність за їх порушення заходи держави у сфері здійснення контролю за поведінкою працівників.

Забороняється встановлювати обмеження на інформацію щодо стандартів та норм поведінки і етики посадових осіб, гарантій їх дотримання і відповідальності за їх порушення.

IV.  ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ КОДЕКСУ ПОВЕДІНКИ ПОСАДОВИХ ОСІБ ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

Порушення посадовими особами Кодексу поведінки посадових осіб Тернопільської міської ради є підставою для застосування до них дисциплінарних стягнень, передбачених Кодексом законів про працю України, а також Законами України “Про службу в органах місцевого самоврядування ” та “Про запобігання корупції”.

Посадові особи, які здійснюють керівництво іншими посадовцями або контролюють їх роботу, зобов’язані вживати заходів щодо дотримання ними цього Кодексу відповідно до законодавства у межах своїх повноважень.