Тернопільська міська рада інформує

  • Video
    Звіт міського голови Тернополя Сергія Надала за 2023 рік

Заява про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту Програми розвитку містобудівної діяльності, територіального планування та містобудівного кадастру на 2022-2024 роки

ЗАЯВА

про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту

Програми розвитку містобудівної діяльності, територіального планування та містобудівного кадастру на 2022-2024 роки

Загальні положення

Цей документ складено згідно вимог ст. 10 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку».

  1. Замовник.

Тернопільська міська рада, м. Тернопіль, вул. Листопадова, 5, 46001.

  1. Вид та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування.

Програма розвитку містобудівної діяльності, територіального планування та містобудівного кадастру на 2022-2024 роки є документом державного планування місцевого рівня (надалі - Програма).

Основною ціллю Програми є приведення містобудівної діяльності у відповідність до діючого містобудівного законодавства, внесення змін до генерального плану міста Тернополя, деталізації рішень генеральних планів населених пунктів громади, уточнення окремих їх положень, пов’язаних з розміщенням житла і інших об’єктів містобудування, а також створенні інструменту підвищення ефективності управління розвитком, плануванням, забудовою та іншим використанням території громади, розроблення та актуалізація містобудівної, топографо-геодезичної документації, впровадження автоматизованої системи на базі використання геоінформаційних технологій для забезпечення виконавчих органів міської ради, юридичних і фізичних осіб достовірними відомостями для здійснення містобудівної та інших видів господарської діяльності на території Тернопільської міської територіальної громади.

Програма розроблена відповідно до Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про регулювання містобудівної діяльності», постанови Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 №559 «Про містобудівний кадастр», методичних рекомендацій щодо порядку розроблення міських цільових програм, моніторингу та звітності про їх виконання, затвердженого розпорядженням міського голови від 14.03.2019 №67, з метою забезпечення виконання Стратегічного плану розвитку Тернопільської міської територіальної громади до 2029 року, Стратегії регіонального розвитку Тернопільської області на період до 2027 року.

Відповідно до аналізу тенденцій економічного і соціального розвитку Тернопільської міської територіальної громади та наявних проблем у Програмі визначено пріоритети, завдання та заходи на 2022-2024 роки, які спрямовані на забезпечення загальної доступності до матеріалів розробленої і затвердженої містобудівної документації та створення сприятливого інвестиційного середовища, а саме:

- внесення змін до генерального плану;

- деталізація рішень генерального плану;

- розробка-коригування містобудівної документації;

-створення додаткових модулів та фунціоналу геопорталу містобудівного кадастру Тернопільської міської територіальної громади;

- наповнення бази геопросторових даних геопорталу містобудівного кадастру.

- розроблення (оновлення, внесення змін) містобудівної документації;

- формування та ведення бази даних про нормативно-правові акти у сфері містобудуванні, а також будівельні норми, державні стандарти і правила;

- актуалізація цифрової топографічної основи міста, фіксація результатів моніторингу забудови та іншого використання території міста та відповідності їх положенням Генерального плану міста, іншої містобудівної документації;

- актуалізація та постійне оновлення кадастрової інформації, отримання достовірної кадастрової інформації, що дозволить приймати більш ефективні рішення, точно прогнозувати й моделювати рівень ринкових, інвестиційних відносин, що важливо для поповнення бюджету та розвитку території в цілому;

- фіксація результатів моніторингу стану розроблення і реалізації Генерального плану, плану зонування території (зонінгу) та детальних планів територій;

- створення єдиного простору між суб’єктами інформаційного обміну містобудівного кадастру;

- забезпечення прийняття управлінських рішень щодо формування безпечного середовища життєдіяльності населення;

- ефективне і надійне функціонування об’єктів будівництва та інженерно-транспортної інфраструктури.

У процесі виконання Програма може уточнюватися. Зміни та доповнення до Програми затверджуються Тернопільською міською радою.

  1. Те, якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів).

Програма передбачає аналіз існуючого використання територій та розробку відповідних містобудівних документацій (коригування, внесення змін) відповідно до завдань на розроблення проектів містобудівних документацій. Заходи Програми охоплюють усі види діяльності, які провадяться або провадження яких заплановане в перспективі на території Тернопільської міської територіальної громади. Окремі види діяльності відносяться до таких, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля.

Проекти містобудівних документацій визначають існуюче та перспективне функціональне призначення території, обґрунтовують необхідність зміни функціонального призначення території, в разі встановленої потреби, що виникає на підставі аналізу техніко-економічних показників існуючого використання території, демографічного прогнозу та потреб територіального розвитку населеного пункту. Проектні рішення архітектурно-планувальної організації та потреби територіального розвитку обумовлюються, в тому числі, державними інтересами.

Таким чином, проекти містобудівних документацій визначаєють територіальні (просторові) умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля, в частині дотримання планувальних обмежень (санітарно-захисних зон, санітарних розривів, охоронних зон, природоохоронних зон), а також в частині дотримання режимів господарської діяльності в їх межах, які визначені законодавством України та низкою нормативно-правових актів та у сфері забезпечення норм санітарної гігієни та охорони навколишнього природного середовища на території Тернопільської міської територіальної громади.

Головними екологічними проблемами є: утворення та поводження з твердими побутовими відходами; використання природних ресурсів та розвиток зеленого господарства, забруднення атмосферного повітря в зоні впливу магістральних вулиць та промислових територій; наявність порушених ділянок, в тому числі, що зазнали техногенного впливу внаслідок господарської діяльності.

Цілями охорони довкілля, у тому числі здоров’я населення, при реалізації заходів Програми є: зменшення техногенного навантаження на геологічне та ґрунтове середовище, забезпечення сприятливих умов для життя та відпочинку населення, зменшення забруднення атмосферного повітря в зоні впливу магістральних вулиць та промислових територій, створення передумов більш ефективного господарського використання земельних ресурсів населених пунктів Тернопільської міської територіальної громади.

Для досягнення цілей «СЕО» збираються та використовуються наступні вихідні дані:

1. Регіональна доповідь про стан навколишнього природного середовища у Тернопільській області.

2. Статистичний щорічник Тернопільської  області.

3. Законодавчі акти, які мають відношення до проекту Генерального плану:

  • Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 №3038-VІ (зі змінами);
  • Закон України «Про стратегічну екологічну оцінку» від 20.03.18 № 2354-VIII (зі змінами);
  • Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища» 25.06.1991 № 1264 – XII ( зі змінами );
  • Закон України «Про внесення змін до статті 8 Закону України «Про автомобільні дороги» щодо класифікації автомобільних доріг загального користування» від 20.12. 2011 № 4203-VІ;
  • Закон України «Про туризм» від 15.09.1995 №325/95-ВР (зі змінами);
  • Закон України «Про Концепцію сталого розвитку населених пунктів» від 28.12.1998 №2349;
  • Земельний кодекс України від 25.10.2001 № 2768-ІІІ (зі змінами);
  • Закон України «Про охорону атмосферного повітря» від 16.10.1992 № 27-08-XII (зі змінами);
  • Закон України «Про відходи» від 5.03.1998 № 187/98-ВР (зі змінами);
  • Закон України «Про екологічну мережу України» від 24.06.2004 № 1864 – IV (зі змінами);
  • Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» від 24.02.1994 № 4004 – XII (зі змінами);
  • низка інших законодавчих та підзаконних актів в сфері охорони довкілля, розміщення та експлуатації об’єктів та мереж інженерної та транспортної інфраструктури.

4. Дані моніторингу стану довкілля, що здійснюється існуючими державними суб’єктами моніторингу довкілля на регіональному та місцевому рівні.

5. Інші доступні джерела інформації.

  1. Ймовірні наслідки:
  1. Для довкілля, у тому числі для здоров’я населення.

Програма є комплексним документом, реалізація проектних заходів якої в різній мірі та формі можуть впливати на стан довкілля та здоров’я населення та можуть мати ймовірні наслідки для таких складових навколишнього природного середовища: як грунти, ландшафт, повітря, поверхневі води, об’єкти природно-заповідного фонду.

Виконання стратегічної екологічної оцінки запланованих проектом Програми містобудівної документації (чи внесення змін), передбачає аналіз та оцінку ймовірних наслідків та ризиків реалізації проектних рішень як на окремі компоненти довкілля (ґрунти, поверхневі та підземні водні ресурси, атмосферне повітря, рослинний і тваринний світ), так і на комплексні умови території, а також на здоров’я населення.

В більшій мірі стратегічна екологічна оцінка проектів містобудівної документації буде спрямована на виявлення та аналіз потенційних екологічних наслідків, пов’язаних із запропонованими змінами функціонального використання території та основні проектні рішення з розвитку інженерно-транспортної інфраструктури населеного пункту, передбачені містобудівною документацією. На основі оцінки запропонованих рішень буде проведено аналіз потенційних кумулятивних впливів, розглянуті заходи для пом’якшення та запобігання потенційних негативних наслідків реалізації окремих проектних рішень на міське середовище, природні комплекси,, санітарно-гігієнічні умови проживання населення.

Серед ключових наслідків реалізації проектних рішень містобудівної документації доцільно виділити:

  • вплив на атмосферне повітря, пом’якшення та запобігання потенційних негативних впливів на довкілля від сільськогосподарських та промислових підприємств;
  • вплив на поверхневі та підземні води;
  • вплив на ґрунти та земельні ресурси.
  • поводження з твердими побутовими відходами, які ґрунтуються в розрахунках проектного обсягу їх накопичення та аналіз регіональних тенденцій у даній сфері.
  • вплив на біорізноманіття: реалізація проектних рішень щодо створення ландшафтно-рекреаційних зон матиме позитивні наслідки для збереження та збагачення біорізноманіття.
  • щодо охорони здоров’я населення: оптимізація закладів охорони здоров’я з доведенням їх кількості до нормативних показників з урахуванням радіусів обслуговування проектних об’єктів. Подальший розвиток та оптимізація мережі зелених насаджень різних категорій на території населеного пункту.

Окрім того, передбачається впровадження джерел альтернативної енергетики, ефективність використання буде розглянута у рамках виконання стратегічної екологічної оцінки.

  1. Для територій з природоохоронним статусом.

Проектні рішення запланованих заходами Програми містобудівної документації враховують вимоги чинного законодавства щодо використання та охорони відповідних територій з природоохронним статусом, зокрема прибережно - захисних смуг та територій ботанічних пам’яток природи місцевого значення. В рамках проведення стратегічної екологічної оцінки проектів містобудівної документації має бути виконано оцінку відповідності проектних рішень вимогам чинного законодавства стосовно забезпечення дотримання режиму природоохоронних територій, а також виявлено інші території чи об’єкти особливої екологічної, наукової та естетичної цінності, що потребують комплексної охорони.

  1. Транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення.

Зважаючи на географічне положення Тернопільської міської територіальної громади, транскордонні наслідки реалізації проектних рішень для довкілля, у тому числі здоров’я населення, не очікуються.

  1. Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі, якщо документ державного планування не буде затверджено.

Зважаючи на комплексність рішень проєкту Програми, що обумовлюється необхідністю виконання основних напрямів Програми, здійснюється розгляд виправданих альтернатив планованих рішень. При впровадженні заходів Програми, у порівнянні із існуючим станом, очікується позитивний вплив на навколишнє природне середовище, у тому числі на здоров’я населення.

Найсприятливішим варіантом буде затвердження Програми.

Проте, в процесі здійснення стратегічної екологічної оцінки буде розглянута Альтернатива 1 – опис, прогнозування та оцінка ситуації у випадку незатвердження Програми. Оцінку ефективності вказаної альтернативи буде відображено у Звіті про стратегічну екологічну оцінку.

  1. Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки.

Для проведення стратегічної екологічної оцінки буде використана наступна інформація: доповіді про стан довкілля, статистична інформація, дані моніторингу стану довкілля, експертні оцінки, інша доступна інформація.

Під час проведення стратегічної екологічної оцінки будуть застосовані такі аналітичні методи: аналіз тенденцій, оцінка ймовірних наслідків відповідно до контрольного переліку, експертний аналіз.

Також будуть використані такі методи участі громадськості, як інформування, консультування, опитування, коментування, обговорення тощо.

  1. Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування.

Під час проведення стратегічної екологічної оцінки передбачається розглянути заходи для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для довкілля, визначені законодавством.

Згідно з Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища» встановлено використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями з додержанням обов’язкових екологічних вимог:

  • раціонального й економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій;
  • здійснення заходів щодо запобігання забрудненню та виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;
  • здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів;
  • застосування біологічних, хімічних і інших методів покращення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища й безпеку здоров’я населення;
  • збереження територій і об’єктів природно-заповідного фонду;
  • здійснення заходів щодо оцінки і збереження біологічного різноманіття.

Також будуть враховані заходи щодо раціонального використання природних ресурсів і забезпечення екологічної безпеки, передбачені іншими законодавчими актами у сфері охорони довкілля.

Заходи, спрямовані на запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для здоров’я населення, визначатимуться відповідно до вимог Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення».

  1. Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку.

Структура звіту про стратегічну екологічну оцінку буде виконуватися згідно Закону

України «Про стратегічну екологічну оцінку», Методичних рекомендацій із здійснення стратегічної екологічної оцінки Програми  та буде складатися з наступних розділів:

    1. зміст та основні цілі Програми, її зв’язку з іншими документами державного планування;
    2. характеристика поточного стану довкілля, у тому числі здоров’я населення та прогнозних змін цього стану;
    3. характеристика стану довкілля, умов життєдіяльності населення та стану його здоров’я на територіях , які ймовірно зазнають впливу;
    4.  екологічні проблеми, у  тому числі загальні ризики впливу на здоров’я населення, які стосуються Програми;
    5. зобов’язання у сфері охорони довкілля, у тому числі пов’язані із запобіганням негативному впливу на здоров’я населення, встановлені на державному та інших рівнях, що стосуються Програми, а також шляхи врахування таких зобов’язань під час підготовки Програми;
    6. опис наслідків, у тому числі для здоров’я населення;
    7.  заходів, які передбачається вжити для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання Програми.
    8. обґрунтування вибору виправданих альтернатив, що розглядалися, опис способу, в який здійснювалася стратегічна екологічна оцінка, в тому числі будь- які ускладнення;
    9. заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання Програми, у тому числі для здоров’я населення;
    10. резюме нетехнічного характеру інформації, передбаченої пунктами 1-9 цієї частини, розраховане на широку аудиторію.
  1. Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, та строки їх подання.

Зауваження та пропозиції до Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту Програми надаються до Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради за адресою: вул. Коперника, 1, м. Тернопіль, 46001; електронна пошта: arhtern@ukr.net, тел.(067) 4473280).

Строк подання зауважень і пропозицій становить 15 днів з дня оприлюднення Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки.

Примітка:

Відповідно до ст.1 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку»: громадськість - одна або більше фізичних або юридичних осіб, їх об’єднання, організації або групи, зареєстровані на території, на яку поширюється дія документа стратегічного планування ( у даному випадку територія Тернопільської міської територіальної громади).